Tjänster säljer bättre än bacon
DANMARK. Näringslivsorganisationen Dansk Erhvervs senaste rapport visar att så kallad mjuk export går bättre än exporten av materiella varor.
Om det var tomater och vindkraftverk som tidigare exporterades från Danmark är det nu den något mer abstrakta varan tjänster som utmärker dansk export, skriver tidningen Politiken.
Varje gång ett utländskt företag betalar Mærsk att skeppa sina varor över Atlanten, eller när en japansk familj checkar in på Hotel Radisson i Köpenhamn, räknas det in i den danska exporten. Det är alltså dessa jobb som börjat ge mer avkastning än export av industri- och jordbruksvaror.
Av de som är sysselsatta inom den privata sektorn arbetar 7 av 10 som frisörer, IT-konsulter eller andra tjänsteyrken, uppger Niels Westergaard-Nielsen vid Copehagen Business School. Det är nästan mer än 50 procent av antalet danskar som arbetar med service än 1966 och ett tydligt tecken på att Danmark inte längre är ett industrisamhälle, utan ett tjänstesamhälle, menar han. (NFÖ)