Fehmarn Bält-tunneln ska stjäla 718.000 bilar från Stora Bält
DANMARK/TYSKLAND. 40 procent av trafiken i den kommande tunneln mellan Danmark och Tyskland ska överföras från den befintliga Stora Bält-förbindelsen. Det skriver tidningen Ingeniøren.

Fehmarn Bält-förbindelsen mellan Danmark och Tyskland innebär både väg- och tågtrafik Planen är invigning år 2021. Grafik: Femern A/S.
Enligt planen ska Fehmarn Bält-tunneln öppna 2021. Den blir då ett attraktivt alternativ för Tysklandsresenärer i såväl östra Danmark som Sverige och Norge. Den officiella trafikprognosen förutspår att förbindelsen kommer stjäla 718.000 bilar från Stora Bält-bron, som idag kopplar samman Själland och Fyn och bereder vägen ner mot Tyskland via Jylland.
Totalt handlar det om 2.000 bilar om dygnet redan under invigningsåret 2021. Relaterat till trafikströmmarna över Stora Bält betyder det att var 12:e bil ska flyttas över till Fehmarn Bält, skriver Ingeniøren på nätet.
– Det låter rimligt och kanske kan också siffran bli större. Det handlar till sist om hur den enskilde värderar sin tid mot de direkta omkostnaderna, säger Niels Agerholm, lektor vid institutet för bygg och anläggning vid Ålborgs universitet, till Ingeniøren.
Enligt beräkningen kommer en överfart via den 17,6 kilometer långa sänktunneln från Lolland, söder om Själland, kosta mer än avgifterna vid Stora Bält. (NFÖ)
Läs mer:
- Experter sågar Fehmarn-prognos
- Tre år utan godståg i Fehmarn Bält-tunneln
- Fehmarn på tapeten i Köpenhamn